2016/12/21

Nagyalföldi karácsonyi tekercs

A Parókia konyhájában Szakácsmustra játék van, aminek alkalmával egy ismert szakácstól főzünk/sütünk csapatosan. Limara péksége van most soron, én pedig egy igazi karácsonyi finomságot választottam tőle, amivel a sütőmnek ,,hála" újrakeresztelve ismerkedhettek meg. 

Hozzávalók:
- 50 dkg liszt
- 12 dkg vaj
- 7 dkg zsír
- 5 dkg porcukor
- 1 teáskanál szárított élesztő
- 1 tojás sárgája
- egy nagy csipet só
-  0,5 dl habtejszín
- 1,2 dl hideg víz
A töltelékhez:
- 20 dkg 70 %-os étcsokoládé
- 2 evőkanál holland kakaópor
- 10 dkg cukor
- egy csipet só
- 3 púpos evőkanál narancslekvár (az enyémben héj is volt, mehet bele nyugodtan)
- 1 teáskanál vaníliakivonat

Elkészítés:
A lisztet tálba szitálom, hogy teljesen csomómentes legyen, majd belemorzsolom a vajat, és a zsírt. Hozzáadom a sót, a cukrot, és az élesztőt, ezekkel is elkeverem. Beleteszem a tojás sárgáját, hozzáöntöm a tejszínt és a hideg vizet, majd gyors mozdulatokkal összegyúrom. 
Három nagyjából egyenlő nagyságú cipóra osztom a tésztát, letakarom, és fél óráig hagyom pihenni.


Míg a tészta pihen, nekiállok a tölteléknek.  A csokoládét lereszelem. Ha szerencsém van, van aprítóm, ha nincs, akkor kézzel, a sajtreszelő kis lyukán. Nagyon kedves kis darabkák lesznek belőle, egyáltalán nem kis idő alatt.


Hozzáadom a lereszelt csokihoz a cukrot, a sót, a kakaóport, és a vaníliakivonatot. Ehhez annyi narancslekvárt kanalazok, amivel kellemes, kenhető állagú krémet kapok. Az én lekvárom dzsem volt, úgyhogy képtelenség volt krémes állagúra hozni, úgyhogy picit felmelegítettem, így sikerült krémesre csinálnom, nagyjából három evőkanál narancslekvárból. (Ha túl híg lenne, őrölt dióval, vagy kekszmorzsával lehet sűríteni).
Ha megvan a krém, félreteszem, és visszatérek a tésztákhoz. Enyhén lisztezett felületen egyesével kinyújtom őket nagyjából 6-8 mm vastagra, rákenem a tölteléket úgy, hogy a szélén maradjon hely, majd ráhajtom a jobb, felső, és bal oldalát egy picit. Mutatom:


Ha ez megvan, alulról elkezdem feltekerni a tésztát, majd sütőpapírral bélelt tepsibe helyezem. Így teszek a másik két tésztámmal is, és amennyire lehet, távol teszem őket egymástól a tepsiben.



Lekenem egy tojás sárgájával, és 30-40 percig hagyom így, majd tojás fehérjével kenem le, majd letakarom, hogy ne száradjon ki, és száraz, hideg helyre teszem egy éjszakára. (Nekem ez a fűtetlen előszoba volt).
Másnap reggel így néz ki:


Előmelegítem a légkeveréses sütőt 180 fokra, és míg melegszik, alaposan megszurkálom a tekercseimet. Én ehhez egy hurkapálcikát használtam, alaposan, jó sok helyen megszúrtam a tekercseket, jó mélyre szúrtam, hogy biztosan tudjon távozni a levegő.


Ha előmelegedett a sütő, beteszem a tekercseket, és 30 percig sütöm őket.


Tipp:
Hideg helyen, celofánnal becsomagolva sokáig tartható.


Nehézség: nehéz
Idő: kb. másfél óra + egy éjszaka
Adag: 3 tekercs
Mosogatnivaló: sok

1 comment:

  1. Nagyon köszönöm. Kár, hogy az íz nem jön át! Áldott ünnepeket!

    ReplyDelete