2020/06/03

Házi csemegeuborka

Hogy miért jó a házi csemegeuborka? Tudom, hogy mi van benne, és hatalmas büszkeséggel tölt el, hogy én csináltam. Ilyen egyszerű :-) 

Hozzávalók:
- uborka 
- víz
- ecet (10 vagy 20%-os)
- só
- cukor
- kapor
- bors
- mustármag
- babérlevél

Mivel az uborkák mérete nagyon különböző lehet, ezért nem adok meg mennyiséget. Ha a felöntőlé elkészül, csak meg kell tölteni az üvegeket uborkával és a fűszerekkel, és ráönteni a levet. A léhez én egy kancsónyit szoktam csinálni, és ha elfogy, újra egy kancsónyit csinálok.

Egy kancsónyi felöntőléhez:
- 7,5 dl víz
- 2,5 dl ecet (vagy 2,5 dl 10%-os ecet, vagy 125 ml víz + 125 ml 20%-os ecet)
- 8 evőkanál cukor
- 4 teáskanál só

Fűszerek üvegenként:
- 2-3 kisebb ág kapor
- fél kávéskanál mustármag
- fél kávéskanál bors
- 1 babérlevél


Az üvegeket és a tetejüket forró vízben elmosom és tiszta konyharuhára teszem. Az uborkákat folyóvíz alatt egy tiszta dörzsis szivaccsal megsikálom. Ha fekete, lyukas, vagy  bármi hibája van, le kell vágni az adott részt, mert ha így belekerül, az egész üveg uborka rámehet.

Az üvegek aljába teszem a kaprot, és szorosan egymás mellé teszem benne az uborkákat. Rászórom a mustármagot, a borsot, és a babérlevelet is beleteszem, majd úgy felöntöm a lével, hogy az üveg tartalmát teljesen ellepje. Szorosan rácsavarom az üveg tetejét, fejjel lefelé is fordítom, hogy biztosan ne eresszen.

Egy nagyobb lábast kibélelek újságpapírral, hogy  biztosan ne robbanjanak szét az üvegek a hőtől. Nekem egy nagyobb lábasba három üveg fért el kényelmesen. A lábast úgy öntöm fel vízzel, hogy az üvegeknek a felét ellepje, majd alacsony lángra teszem őket. Ahogy érzékelem, hogy forr - nem kell, hogy veszettül lobogjon, elég ha pici buborékokkal jelzi, hogy forr - minimál-lángra veszem, és 20 percig főzöm az üvegeket.
Az idő elteltével elzárom, és így, ahogy van, a lábasban hagyom kihűlni őket.
Amint kihűltek (én másnapig szoktam hagyni) kiveszem az üvegeket, letörölgetem őket és a polcra teszem. Ha jól dolgoztam, az üvegek teteje be van húzódva. Ha lehet pukkantani, akkor ereszt, és azt az üveget érdemes rögtön elfogyasztani.

Így készült:

Tipp: 
Nyugodtan lehet mással is ízesíteni, ahogy a boltiban látjuk, korianderrel, kőménymaggal, paprikával, hagymával, ahogy az ízlés kívánja.


Nehézség: könnyű
Idő: attól függ, mennyi az uborka, de alapjáraton nem tart sokáig, csak míg kihűl
Adag: ismét attól függ, mennyi az uborka
Mosogatnivaló: kevés

No comments:

Post a Comment